Waarom je je klanten wil bedanken voor de samenwerking
Het geven van een eindejaarsgeschenk aan je klanten doe je niet zomaar. Je laat hiermee verschillende zaken blijken en kunt dit gunstig insteken voor je eigen organisatie. Zo zitten er een aantal voordelen aan het versturen van relatiegeschenken naar je klanten:
Je klanten een eindejaarsgeschenk geven zorgt voor klantenbinding
Door je klanten te bedanken voor het afgelopen jaar, toon je interesse in je klant. Je klanten zullen niet alleen blij zijn met het cadeau, maar zullen het waarderen dat je aan ze hebt gedacht en tijd hebt gestopt in het ontwikkelen van een origineel relatiegeschenk. Dit kan zorgen voor een sterkere klantenbinding. Als jij je klanten een eindejaarsgeschenk hebt gegeven, zullen je klanten ook eerder geneigd zijn om iets terug te geven aan jou. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een extra order. Het zit immers in de aard van de mens om iets terug te doen.
Je klanten bedanken heeft een positief effect op de naamsbekendheid van je bedrijf
Het bedanken van je klanten voor hun vertrouwen en de samenwerking heeft nog een bijkomend voordeel. Je kan je eindejaarsgeschenk namelijk inrichten hoe jij dit voor ogen ziet. Vaak is op relatiegeschenken het logo terug te zien van je organisatie en daardoor kun je dit relatiegeschenk voor je klanten ook inzetten als marketing- of promotiemiddel. Vaak vertellen klanten graag over het originele cadeau wat ze hebben gekregen. Zo kunnen ze eventueel zelf inspiratie opdoen als ze nog eens een cadeau willen geven. Dit leidt tot positieve mond-tot-mond reclame. Ook kun je ervoor kiezen een thema aan je relatiegeschenk te koppelen en op deze manier een boodschap over te brengen.
Beloon je klanten voor het afgelopen jaar en toon je waardering
Veel organisaties geven een relatiegeschenk als beloning aan de klant. Denk eraan dat je met je klantrelaties uitzonderlijke prestaties neerzet om trots op te zijn. Dit zal met de ene relatie meer zijn dan met de ander, maar toch wil je al je klanten bedanken voor deze samenwerking en wil je ze hiervoor belonen. Je kan je klantenbestand verdelen in segmenten en op basis daarvan de keuze voor verschillende relatiegeschenken baseren. Het belonen van je klanten zorgt namelijk voor wederzijdse waardering. Jullie hebben elkaar immers nodig!
Geef je relatiegeschenk tijdens de feestdagen
De meeste relatiegeschenken worden tijdens de feestdagen gegeven. Dit is een mooie gelegenheid om door middel van een leuk kerstcadeau je extra te verbinden met je klanten. Het geven van een eindejaarsgeschenk is een goed middel om je klanten mee te nemen naar het nieuwe jaar. Op deze manier investeer je positief in die langdurige relatie met je klanten. Vergeet je klanten dus zeker niet tijdens de feestdagen, zodat je klanten jou ook niet zullen vergeten!
Het meest originele eindejaarsgeschenk om aan je klant te geven
Maar wat geef je je klanten nou na een jaar samenwerken? Het kan lastig zijn om een leuk en origineel eindejaarsgeschenk te bedenken. Je wil de plank namelijk niet misslaan met een cadeau wat ze eerder hebben gehad of wat niet bij het bedrijf past. Met het uitgeven van een eigen cadeaukaart zit je in ieder geval altijd goed, maar ook hier kun je je eindejaarsgeschenk nog naar een hoger level tillen.
Om dit relatiegeschenk nog origineler te maken, kun je zelf jouw eigen cadeaukaart laten ontwerpen en bepalen of je deze online of offline zou willen delen. Op deze manier kun jij je cadeaukaart helemaal naar eigen wens inzetten en bepaal je ook nog eens welke boodschap je eraan hangt. Zo maak jij je relatiegeschenk voor je klant zo persoonlijk als je zelf wil. Ook bepaal je zelf hoeveel geld er op jouw gepersonaliseerde cadeaukaart komt te staan.
Dus blaas jouw klanten omver tijdens de feestdagen! Wil jij jouw klanten bedanken voor het afgelopen jaar met een cadeaukaart in jouw eigen huisstijl? Neem dan contact met ons op. We helpen je ontzettend graag met het realiseren van een origineel eindejaarsgeschenk om aan je klanten te geven!